معرفي كاربردهاي فناوري واقعيت مجازي در صنايع نفت و گاز

Previous Next

 

دسته بندی گزارش

کلان داده

صنایع بالا دستی

ماشین های الکتریکی

انرژی های تجدید پذیر

چاپگر سه‌بعدی

اینترنت اشیاء

دنیای دیجیتال

سایر
               
 

بسياري از فرآيندهاي كاري در صنعت نفت همزمان با تحولات فناورانه دچار تغييرات جدي مي‌شوند. يكي از اين تغييرات با ايجاد ايستگاه‌‌هاي كاري گرافيكي به وقوع پيوست. اين رخ‌داد منجر به اين شد كه تغييرات زيادي در چندين فرآيند كاري مهم مانند تفسير لرزه‌نگاري و شبيه‌سازي مخزن و در زماني كوتاه رخ دهد. فناوري واقعيت مجازي مزاياي بالقوه بسياري دارد كه مي‌تواند تحول اساسي بعدي را در صنعت نفت شكل دهد. اين مقاله به معرفي اين فناروي پرداخته و سپس كاربردهاي بالفعل و بالقوه آن را به اختصار معرفي مي‌نمايد. كاربردهاي اين فناوري بيشتر در زمينه‌هاي آموزش‌هاي حوزه عمليات و ايمني، مديريت دانش،‌ شبيه‌سازي‌ و طراحي و همچنين برگزاري جلسات اجرايي و تورهاي صنعتي مي باشد.

در اين گزارش تلاش شده است كه به معرفي مختصر يكي از فناوري‌هاي مهم سال‌هاي آتي در حوزه اطلاعات و ارتباطات پرداخته شود كه به فناوري واقعيت مجازي شهرت دارد. از سال‌هاي اوليه توسعه اين فناوري صنايع نفتي به دلايل پيچيدگي‌هاي موجود از اين تحول جديد استقبال نموده‌اند به طوري كه در پژوهش‌هاي چند دهه اخير در انتشارات مي‌توان رد پاي پژوهش‌ را در زمينه اين فناوري مشاهده نمود. اما با فراگير شدن واقعيت مجازي به شمار شركت‌هاي بزرگ نفتي علاقه‌مند به توسعه و استفاده از اين فناروي در زمينه‌هاي مختلف همچون آموزش عمليات و ايمني، مهندسي و طراحي، مديريت دانش،‌ برگزاري جلسات اجرايي و همچنين تورهاي صنعتي مجازي، افزوده شده است. شركت‌هاي بزرگ نفتي همچون شل، توتال، بي پي،‌ آرامكو و اكسون موبيل فعاليت‌هاي مهم و گسترده‌اي را در اين زمينه، با دو هدف كاهش هزينه‌هاي آموزشي و عملياتي و استفاده از مزيت پيشگام بودن در بازار آتي اين فناوري، آغاز نموده‌اند. بازاري رو به رشد كه به طور نمونه در منطقه امريكاي جنوبي تا سال 2021 با حجم 374 ميليون دلار سهمي معادل 8.2 درصد از بازار جهاني فناوري واقعيت مجازي در حوزه آموزش و شبيه سازي را خواهد داشت.

امروز عنوان مي‌شود كه ديگر محدوديتي در زمينه فناوري‌هاي نوظهور اطلاعات در جهت ارتقا توانمندي‌ها، به منظور شبيه‌سازي، مديريت و عمليات مرتبط با دارايي‌هاي مهم نفت و گازي در جهان، وجود ندارد. فناوري واقعيت مجازي به محيطي شبيه‌سازي شده توسط رايانه گفته مي‌شود كه مي‌تواند حس حضور فيزيكي را در مكان‌هايي از دنياي واقعي شبيه‌سازي نمايد. واقعيت مجازي اغلب با كاربردهايي مرتبط است كه با محيط‌هاي فراگير، به شدت بصري و سه بعدي در ارتباط هستند. توسط اين فناوري يك فرد مي‌تواند در محيط حركت كند و با اجزا اين محيط به تعامل بپردازد. اين فناوري واقعيتي را ايجاد مي‌نمايد كه تقليدي از زندگي روزمره است. با تصاوير سه بعدي توليد شده از طريق اين فناوري مي‌توان الگوها، روابط و روندها را بهتر مشاهده نمود. به طور خلاصه با كمك اين فناروي مي‌توانيم به اشيا از هر زاويه‌اي نگاه كنيم در ميان آنها با سرعت واقعي حركت كنيم و با اين تصاوير به صورت بهنگام ارتباط برقرار كنيم.

هر چيزي مي‌تواند در اين محيط فراگير مجازي همانگونه كه در دنياي واقعي موجود است ايجاد شود. در اين محيط هر فرد با تصوير مجازي خود وجود دارد و اين فيزيك مجازي خود را كنترل مي‌كند از همين رو افراد مختلف مي‌توانند با يكديگر به فعاليت و همكاري و تعامل بپردازند. در اين محيط حركت و شناسايي افراد مختلف از طريق ظاهر مجازي آنها به راحتي صورت مي‌گيرد. بنابراين به طور خلاصه اين فناوري به متخصصين بالادستي اين امكان را مي‌دهد كه:

  • موضوعات و مدل‌ها را تفسير نمايند يا در حالي كه در فضاي داده‌ها حضور دارند به برنامه‌ريزي توليد بپردازند.
  • در ميان فضاي شبيه‌سازي شده از داده‌ها و با استفاده از تصوير بدني خود،‌ حركت نمايند.
  • با حركت طبيعي دست‌هاي خود، اشيا را تعريف، اصلاح و در اختيار بگيرند.
  • فعاليت‌هاي ميان رشته‌اي را در جهان مجازي مشترك صورت دهند.

در حال حاضر اين فناوري بيشتر براي توليد بازي ها و سرگرمي بكار مي‌رود. توسعه اين فناوري به شدت به توسعه رايانه‌هاي با كارايي بالا و نرم‌افزار تصويرسازي پيشرفته وابسته است. در حالي كه بسياري بر صنعت سرگرمي متمركز هستند، فناوري بالغ شده واقعيت مجازي امروز اثرات بسيار مهمي بر مديريت و عمليات در حوزه دارايي‌هاي عظيم نفت و گاز، طراحي سيستم مهندسي، تصميم‌گيري راهبردي و بسياري ديگر از حوزه‌ها در اين صنايع دارد.

در صورت تمایل برای دسترسی به متن کامل این گزارش در اینجا کلیک کنید